Z reguły wpłacenie zaliczki potwierdzone zostaje fakturą. Powstaje zatem podstawowe z punktu widzenia podatków dochodowych pytanie, czy tego rodzaju wydatek może być uznany za koszt podatkowy już w momencie jego poniesienia. Sprawdź, jak w praktyce rozliczać zaliczki w kosztach uzyskania przychodów.
Pandemia koronawirusa spowodowała u wielu polskich przedsiębiorców problemy finansowe. Przez to wiele firm nie jest w stanie wywiązywać się ze zobowiązań umownych względem swoich kontrahentów albo świadomie odstępuje od wykonania tych umów, ze względu na trudną sytuację na rynku. Często wiąże się to z utratą wpłaconych zaliczek oraz zadatków, co nie pozostaje bez wpływu na rozliczenia podatkowe i księgowe tych podmiotów.
Z artykułu dowiesz się:
Rozporządzeniem z 19 listopada 2020 r. minister finansów przedłużył termin przekazania do urzędu skarbowego zaliczek na podatek PIT i zryczałtowanego podatku PIT.
Płatnicy, którzy ponieśli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu epidemii koronawirusa, do 20 sierpnia 2020 r. mają czas na zapłatę zaliczek na PIT pobranych w marcu. To samo dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Sytuacja spowodowana koronawirusem dla wielu biznesów oznacza kłopoty finansowe, co – jak alarmują nasi Czytelnicy − nie pozostaje bez wpływu na realizację przyjętych wcześniej zobowiązań. Jakie skutki podatkowe ma rozliczanie wpłaconych wcześniej zadatków i zaliczek? Sprawdźmy.
29 maja opublikowano projekt nowego rozporządzenia, które przedłuży szereg terminów dotyczących płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy ponieśli negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19.
W sytuacji, gdy dojdzie do zwrotu zaliczki, to podatnik ma prawo do wystawienia faktury korygującej in minus. Ten, który otrzyma zwrot zaliczki, a następnie fakturę korygującą, jest zobowiązany do zmniejszenia VAT naliczonego w tym okresie rozliczeniowym, w który otrzymuje fakturę korektę. Obowiązku zmniejszenia VAT naliczonego nie będzie, jeśli podatnik nie odliczy VAT naliczonego z faktury zaliczkowej.
Pracodawca wypłacił dwojgu pracownikom zaliczki na wynagrodzenia brutto, przewyższające wartość wypłaty grudniowej brutto płatnej w styczniu. Czy powinny zostać naliczone koszty uzyskania przychodów, kwota wolna od podatku i składki na ZUS już od zaliczki grudniowej, a na liście głównej za miesiąc grudzień powinny zostać przyjęte wartości zerowe? Czy pracodawca powinien był dopiero w styczniu od różnicy między listami płac naliczyć ponownie koszty uzyskania przychodu, kwotę wolną od podatku i składki na ZUS?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip