Jedną z najszerzej komentowanych kwestii dotyczących prawa podatkowego w ostatnich miesiącach stał się tzw. test przedsiębiorcy. Na jego podstawie organy skarbowe miałyby określać, czy dany podmiot faktycznie jest przedsiębiorcą, a tym samym, czy może korzystać z wynikających z tego tytułu uprzywilejowanych zasad opodatkowania. Zapowiedzi te wywołały liczne obawy. I choć Ministerstwo Finansów wycofało się z planów, nie oznacza to, że problem zniknął. Także bez specjalnego nowego mechanizmu organy podatkowe, inspekcje pracy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych mogą bowiem badać, czy przyjmowana forma zatrudnienia lub współpracy w danych sytuacjach nie narusza przepisów prawa. Dodatkowo problem dotyczyć może nie tylko działalności gospodarczej, ale także umów cywilnoprawnych. Ewentualne konsekwencje dotkną zaś nie tylko pracowników, ale także pracodawców.
Pracodawca, który niestarannie przygotuje i źle uzasadni wypowiedzenie umowy o pracę będzie musiał wypłacić pracownikowi odszkodowanie albo przywrócić go do pracy. Niepozorny błąd w uzasadnieniu może narazić firmę na poważne konsekwencje. O czym trzeba pamiętać?
W wakacje często zatrudniane są dodatkowe osoby do pracy. Sprawdź, jakie masz w związku z tym obowiązki i jak bezbłędnie rozliczyć takich pracowników.
W sytuacji, kiedy pracodawca nie przestrzega przepisów bhp i tym samym naraża pracownika na niebezpieczeństwo pracownik może rozwiązać z nim umowę o pracę z jego winy bez wypowiedzenia. W takim przypadku przysługuje mu odszkodowanie, które pracodawca powinien mu wypłacić za okres wypowiedzenia. Warunkiem otrzymania odszkodowania jest zachowanie miesięcznego terminu na złożenie wypowiedzenia od chwili powzięcia informacji o naruszeniach obowiązków. Jeżeli termin ten zostanie przekroczony pracodawca nie wypłaca żadnej rekompensaty pieniężnej. Poznaj stanowisko Sądu Najwyższego w tej sprawie i dowiedz się więcej na ten temat, aby mieć pewność, że postępujesz prawidłowo w takiej sytuacji.
Zdarza się, że sądownie pracownik zostaje uznany za zatrudnionego na podstawie umowy o pracę. Konsekwencją tego jest zapłata przez szefa zaległych składek do ZUS. Czy pracownik także powinien być obciążony należnościami składkowymi?
Firma, która zatrudnia pracownika na stanowisku biurowym chce z nim zawrzeć umowę o świadczenie usług na sprzątanie nieruchomości. Pracodawca powziął wątpliwość czy wartość umowy na sprzątanie nieruchomości nie zwiększy podstawy wymiaru składek społecznych za pracownika. Co na to ZUS? Sprawdźmy.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip