W sytuacji gdy przedsiębiorca straci w pożarze towary handlowe kupione na potrzeby działalności opodatkowanej, po zniszczeniu nie musi korygować odliczonego przy ich zakupie VAT.
Zawieszenie działalności gospodarczej nie jest tożsame z likwidacją czy też ze zmianą przeznaczenia używanych towarów. Zatem zaprzestanie używania samochodu w związku z zawieszeniem prowadzenia biznesu nie powoduje obowiązku sporządzenia korekty odliczonego podatku.
Resort finansów 26 czerwca 2013 r. wydał interpretację ogólną, w której wyjaśnia skutki wyroku TSUE dotyczącego opodatkowania leasingu i usługi ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Leasingodawcy mogą dokonać korekty VAT, ale nie jest to ich obowiązkiem - wyjaśnił Minister Finansów.
Leasing i ubezpieczenie przedmiotu leasingu to odrębne usługi – orzekł TSUE. Leasingodawcy, którzy spełniają warunki do skorygowania rozliczenia w związku z wyrokiem Trybunału, mogą dokonać korekty VAT, jednak nie jest to ich obowiązkiem – wyjaśnił minister finansów w interpretacji ogólnej z 26 czerwca 2013 r.
Minister finansów z wydanej interpretacji ogólnej wyjaśnia, jakie są skutki podatkowej wydanego wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z 17 stycznia 2013 r. w sprawie C-224/11 BGŻ Leasing sp. z o.o.
Jeżeli w wyniku zaniedbań dojdzie do zawinionych niedoborów, podatnik będzie miał obowiązek korekty odliczenia. A to dlatego, że utracony towar nie zostanie wykorzystany do działalności opodatkowanej.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip