Od 2022 r. zaczną obowiązywać przepisy ważne dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na rzecz konsumentów. Może być niezbędna weryfikacja umów i firmowych regulaminów.
Do 2022 r. państwa członkowskie Unii Europejskiej mają czas na implementację i stosowanie dyrektywy z 20 maja 2019 r. 2019/771 w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Jej głównym celem jest ograniczenie barier prawnych na rynku wewnętrznym UE, a także wzmocnienie ochrony konsumentów z państw członkowskich w odniesieniu do umów sprzedaży zawieranych z przedsiębiorcami (m.in. w zakresie zgodności towarów z umową, gwarancji handlowych itp.).
Biura rachunkowe zasadniczo zajmują się obsługą podmiotów profesjonalnych, w ramach których istnieje dość szeroka swoboda kształtowania umów. Nie można jednakże zakładać, iż klientem biura będą jedynie przedsiębiorcy. Zwykłe osoby fizyczne, a więc konsumenci, coraz częściej korzystają z usług biur rachunkowych i to nie tylko dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Warto zatem wiedzieć, na co zwracać uwagę, aby nie naruszyć uprzywilejowanej pozycji prawnej, w jakiej znajduje się konsument w relacji z przedsiębiorcą – biurem rachunkowym.
Fiskus zamierza zorganizować loterię, w której będzie można wygrać samochód. Do udziału w tej akcji wystarczy paragon. W ten sposób resort finansów chce walczyć z szarą strefą w usługach.
W tej loterii każdy konsument ma szansę wygrać samochód oraz inne atrakcyjne nagrody. Podstawą uczestnictwa w loterii będzie paragon z punktu usługowego. Organizacja loterii ma skłonić konsumentów do zabierania paragonów. W ten sposób mają się zwiększyć wpływy do budżetu.
Dnia 9 kwietnia 2014 r. Sejm przyjął ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług. Nowe zasady informowania o cenach mają wyeliminować obciążenia dla przedsiębiorców oraz uprościć i uporządkować przepisy.
Od dziesięciu lat unijny system szybkiego informowania (RAPEX) przyczynia się do ochrony konsumentów w UE przed niebezpiecznymi produktami nieżywnościowymi. W 2013 r. państwa członkowskie zastosowały łącznie ponad 2 tyś. środków zapobiegawczych w tym zakresie.
Przedsiębiorca powinien zapewnić konsumentowi możliwość podjęcia świadomej decyzji dotyczącej przedłużenia umowy na kolejny czas określony informując go o upływającym terminie i przedstawiając mu nową ofertę. Takie jest stanowisko UOKiK, który zakwestionował praktykę spółki Niezależny Operator Międzystrefowy i nałożył karę w wysokości prawie 195 tys. zł.
Dnia 25 lutego 2014 r. prezes UOKiK wydała dwie decyzje dotyczące sklepów internetowych. Deichmann-Obuwie zastrzegał, że nie ponosi odpowiedzialności za zgodność zdjęć produktów na stronie internetowej z ich rzeczywistym wyglądem. Natomiast spółka Avans wprowadzała w błąd ograniczając możliwości składania reklamacji. Na Deichmann-Obuwie nałożono karę ponad 288 tys. zł, Avans zobowiązał się do zmiany praktyki.
Więcej pozwów ze strony konsumentów - powinieneś być na to przygotowany, jeśli Twoja spółka zawiera umowy z konsumentami, a przede wszystkim gdy działa w branży deweloperskiej, turystycznej, budowlanej lub prowadzi zakład opieki zdrowotnej, bądź prowadzi działalność na rynku ubezpieczeniowym, telekomunikacyjnym, oraz pośrednictwa handlu nieruchomościami. W dniu 19 lipca tego roku weszła w życie ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym. Teraz takie procesy będą łatwiejsze do wszczęcia oraz tańsze - stąd spodziewany wzrost pozwów ze strony konsumentów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip