Przepisy o VAT często się zmieniają, a podatnikom trudno nadążyć ze zmianami. W konsekwencji często wystawiane przez podatników faktury zawierają nieaktualne elementy. Sprawdźmy, jakie są najczęściej popełniane błędy na fakturach VAT.
Błędy na fakturach VAT stanowią tzw. błędy mniejszej wagi. Błędy te nie dyskwalifikują faktur jako dokumentów, w szczególności jako dokumentów stanowiących podstawę do odliczenia podatku naliczonego.
Czytaj więcej o fakturach VAT:
Oznaczanie faktur wyrazami oryginał i kopia
W przeszłości (do końca 2012 roku) przepisy VAT przewidywały, że faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał otrzymywał nabywca, a kopię zatrzymywał sprzedawca. Konsekwencją tego było oznaczanie egzemplarza faktury otrzymywanego przez nabywcę jako oryginał, egzemplarza faktury pozostającego u sprzedawcy kopią.
Polecamy też:
Po przeczytaniu tekstu:
Faktury VAT to dokumenty, które potwierdzają rzeczywiste transakcje dokonywane przez podatnika. Faktura VAT pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze VAT. Dlatego ważne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Czy dokument informacyjny, który zawiera m.in. kwotę VAT i NIP będzie podstawą do zapłaty VAT? W tej sprawie wypowiedziała się skarbówka. Dowiedz się więcej.
Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Przypomina dyrektor KIS w interpretacji o nr 0113-KDIPT1-3.4012.280.2021.2.MWJ.
Obowiązkowe elementy faktury VAT
Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy o VAT.
Po przeczytaniu tekstu będziesz wiedzieć:
W praktyce obrotu gospodarczego często zdarza się, że z różnych przyczyn, w tym także niezależnych od podatnika, po wystawieniu faktury dokumentującej transakcję niezbędne staje wystawienie jej duplikatu faktury. Zdarzenie to może wywoływać skutki nie tylko na gruncie przepisów o VAT, ale również w podatku dochodowym, w tym także jeśli chodzi o potrącanie udokumentowanych taką fakturą wydatków w kosztach uzyskania przychodów. Poznaj skutki podatkowe dotyczące wystawienia duplikatu faktury.
Ogólne zasady wystawiania duplikatów faktur zostały określone w art. 106l ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że takie dokumenty wystawiane są w przypadkach, gdy pierwotna faktura ulegnie zniszczeniu lub zaginie. Wówczas podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia wystawia ponownie fakturę (duplikat). Z reguły wystawiany jest on na wniosek nabywcy, zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika.
Przepisy precyzują również, że tego rodzaju faktura wystawiona powtórnie musi zawierać wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia. Poza tymi danymi informacje w niej zawarte powinny pokrywać się z tymi, które widniały na fakturze pierwotnej. Duplikat faktury nie dokumentuje bowiem nowego zdarzenia gospodarczego, lecz jedynie potwierdza transakcję, do której odnosiła się faktura źródłowa.
WAŻNE
Jak wyjaśniały organy podatkowe, duplikat faktury ma moc prawną równą fakturze pierwotnej i stanowi na równi z nią np. podstawę do odliczenia podatku naliczonego.
Polecamy też:
Czy nowy JPK_VAT wprowadził zmiany w fakturach VAT
Duplikat faktury – kiedy można odliczyć VAT
Faktura z błędnym NIP nabywcy – sprawdź, co z odliczeniem VAT
Na fakt zrównania mocy prawnej faktur pierwotnych oraz duplikatów tych dokumentów pod względem ich skutków podatkowych wskazał np. dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych z 12 kwietnia 2018 r. (nr 0113-KDIPT1-1.4012.76.2018.3.MSU) i z 14 z grudnia 2019 r. (nr 0113-KDIPT2-1.4011.426.2019.6.MM).
Rozliczenie kosztów na podstawie duplikatu faktury
Wystawianie duplikatów faktur może mieć skutki nie tylko w podatku VAT (m.in. pod kątem możliwości odliczenia podatku naliczonego), ale również w podatku dochodowym. Faktury VAT są bowiem podstawowymi dokumentami, w oparciu o które przedsiębiorcy dokonują rozliczenia określonych zdarzeń gospodarczych w kosztach prowadzonej działalności. W przypadku ich wystawienia u podatników mogą więc pojawić się wątpliwości, w jaki sposób ująć kosztowo otrzymany duplikat faktury.
Po przeczytaniu tekstu będziesz wiedzieć:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.