W postępowaniu sądowoadministracyjnym podatnik nie może złożyć pisma opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym – wyjaśnili sędziowie NSA w najnowszej uchwale. Będzie to możliwe dopiero po zmianie odpowiednich przepisów.
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego prosił o wyjaśnienie, czy możliwe jest skuteczne wniesienie do sądu pisma opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym. Poszerzony skład NSA orzekł, że e-dokumenty nie spełniają warunków formalnych. Każdy dokument powinien zawierać podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika.
Zdaniem Jakuba Rychlika, doradcy podatkowego, stanowisko NSA jest słuszne. – Obecnie brak jest przepisów zarówno prawa krajowego, jak i wspólnotowego, które pozwalałyby uczestnikom postępowania sądowoadministracyjnego na składanie pism opatrzonych jedynie podpisem elektronicznym – zwraca uwagę ekspert.
Od 12 lipca 2011 r. w przypadku bezczynności organów administracyjnych, sąd administracyjny uwzględniając skargę przedsiębiorcy na bezczynność organu (np. nie wydawanie decyzji, interpretacji przepisów) będzie mógł orzec z urzędu albo na wniosek strony o wymierzeniu organowi grzywny. Taką zmianę wprowadza nowelizacja do ustawy prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz Kodeksu postępowania administracyjnego.
Spółki z o.o. dokonują czynności w postępowaniu przez zarząd albo osoby uprawnione do działania w ich imieniu (pełnomocnika), które mają obowiązek wykazać swoje umocowanie dokumentem przy pierwszej czynności w postępowaniu. Z przepisów prawa wynika, że do działania w postępowaniu konieczne jest wykazanie umocowania, czyli pełnomocnictwa do działania w konkretnej sprawie.
Gdy spółka nie ma środków na pokrycie kosztów sądowych i opłacenie profesjonalnego pełnomocnika, możesz złożyć wniosek o przyznanie pomocy prawnej. Taki wniosek nie podlega opłacie.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip