Zmiana przepisów umożliwi podwyżki w sferze budżetowej w 2024 roku

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 26 lutego 2024
Wyższe kwoty wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych przewiduje projekt rozporządzenia

Wyższe kwoty wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych przewiduje projekt rozporządzenia zmieniającego w tej sprawie, przegotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Ile wynosi minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2024 r.
  • Z czego wynika konieczność zmian w przepisach wykonawczych dotyczących wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej
  • Na czym polega istota nowelizacji, w świetle projektu rozporządzenia MRPiPS w tej sprawie
  • Kiedy wspomniane zmiany wejdą w życie

Sprawdź też:

Czy wypłacić wyrównanie dodatku za staż pracy

Czy pracownik samorządowy może otrzymywać wynagrodzenie wyższe niż określone w rozporządzeniu

Nagroda jubileuszowa – jak ustalić podstawę i w jakim terminie wypłacić

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1893), minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2024 r. wynosi 4.242 zł. Natomiast od 1 lipca 2024 r. wzrośnie ono do poziomu 4.300 zł. Ponadto w ustawie budżetowej na rok 2024 z 18 stycznia 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 122) został określony średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej w wysokości 120%.

W związku z tym konieczna stała się zmiana tabel miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, określonych w załączniku nr 1 do nowelizowanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1449).

Na czym polega istota nowelizacji

Jak wyjaśnili autorzy nowelizacji, dotychczasowe miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego określone we wspomnianym rozporządzeniu, nie pozwalają, w przypadku niektórych stanowisk, na ustalenie pracownikowi gwarantowanego ustawowo minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dlatego w projektowanym załączniku do rozporządzenia zaproponowano podwyższenie stawek wynagrodzenia zasadniczego określonych w większości tabel miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego. Przykładowo dla pracowników Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB) – tabela VI:

  • minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego wzrastają:

− w I kategorii zaszeregowania z 2.540 zł do 3.050 zł (tj. 20%),

− w XVII kategorii zaszeregowania z 7.150 zł do 7.880 zł (tj. 10,2%),

  • maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego:

− w I kategorii zaszeregowania 5.100 zł do 6.600 zł (tj. 29,4%),

− w XVII kategorii zaszeregowania z 11.800 zł do 13.300 zł (tj. 12,7%).

W uzasadnieniu projektu podkreślono, że podwyższenie maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego w tabelach nie spowoduje jednak automatycznego wzrostu wynagrodzeń pracowników. Wynika to z faktu, że taka zmiana  nie obliguje pracodawcy do podwyżki, a jedynie daje możliwość ustalenia wyższych wynagrodzeń.

Kiedy zmiany wejdą w życie

W świetle zapisów projektu, większość przepisów rozporządzenia zmieniającego zasadniczo ma wejść w życie z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (z wyjątkiem jednego, który zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r.). Natomiast miesięczne stawki wynagrodzenia zasadniczego, w zmienionej wysokości, będą mieć zastosowanie do wynagrodzeń należnych od  1 stycznia 2024 r.

Źródło:

  • projekt (z 12 lutego 2024 r.) rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz