Kolejne zmiany w systemie SENT wcześniej niż planowano

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 16 kwietnia 2024
Kolejne zmiany w systemie SENT wcześniej niż planowano

W połowie bieżącego roku mają wejść w życie przepisy, które będą nakładać obowiązek rejestracji w systemie SENT przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Jest to wcześniejszy termin wdrożenia nowego obowiązku, niż pierwotnie planowano.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Czego dotyczy informatyczny system SENT prowadzony przez Szefa KAS
  • Kiedy wspomnianym systemem zostaną objęci zagraniczni przewoźnicy drogowi
  • Z czego wynika potrzeba zmian w przepisach

Sprawdź też:

Projekt zmian w ustawie o KAS – jakie skutki dla przedsiębiorców

MF planuje zmiany w akcyzie dotyczące opodatkowania saszetek nikotynowych

Poznaj wyjaśnienia MF w zakresie stosowania e-SAD do niektórych wyrobów

Od 12 stycznia kolejne towary z obowiązkiem zgłaszania do SENT

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt przepisów,  których celem jest nowelizacja ustawy z 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Dotyczy on obowiązków związanych ze stosowaniem regulacji w zakresie systemu monitorowania przewozu drogowego i kolejowego towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (System Elektronicznego Nadzoru Transportu – SENT). System ten jest  prowadzony jako rozwiązanie informatyczne przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Obejmuje on  m.in. takie towary wrażliwe jak paliwa silnikowe, paliwa opałowe, alkohol etylowy, susz tytoniowy, rozpuszczalniki, a także przywożone do Polski odpady.

Istota rozwiązań proponowanych w projekcie

Projekt zakłada wcześniejsze wejście w życie przepisów o obowiązku rejestracji w systemie SENT przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. W świetle  proponowanych regulacji, przepisy te zaczną obowiązywać od 1 lipca 2024 r., a nie jak wcześniej planowano – od  1 stycznia 2025 r.

Uzasadnienie zmian w przepisach

Jak tłumaczą autorzy projektu, zmiana polegająca na skróceniu vacatio legis o 6 miesięcy związana jest z pilną potrzebą zwiększenia efektywności wykonywania kontroli podmiotów, uczestniczących w przewozach drogowych, a także wzmocnienia egzekucji przepisów prawa dotyczących wykonywania przewozu drogowego rzeczy przez podmioty uprawnione. Szczególne znaczenie w omawianym zakresie ma bowiem sprawowanie właściwego i efektywnego nadzoru w odniesieniu do międzynarodowego transportu drogowego rzeczy i przewozu kabotażowego, które to rodzaje operacji transportowych szczególnie negatywnie oddziałują na rodzimy rynek transportu drogowego.

W ocenie projektodawców, termin 1 lipca 2024 r. pozwoli na dostosowanie się przez zagranicznych przewoźników drogowych do nowych obowiązków nałożonych poprzez przyjętą ustawę.

Projektodawcy wyjaśnili zarazem, że przygotowany  projekt ustawy jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez przedstawicieli środowiska przewoźników drogowych, w tym przewoźników będących organizatorami protestów przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą, w zakresie wprowadzenia zmian ustawowych w kierunku wyeliminowania niezgodnych z prawem praktyk. Do przygotowania propozycji takich zmian – ukierunkowanych na uszczelnienie systemu SENT – Ministerstwo Infrastruktury zobowiązało się w porozumieniu z 16 stycznia 2024 r. zawartym z organizatorami wspomnianych protestów.  

W świetle przyjętych założeń, wprowadzenie  rozwiązań przewidzianych w ustawie złagodzi negatywne skutki czynników zewnętrznych na rynku międzynarodowym względem polskich przedsiębiorców transportu drogowego. Zwiększy też  szanse na funkcjonowanie polskich podmiotów na równych i uczciwych zasadach.

Nowelizacja ma wejść w życie po 14 dniach od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło:

  • projekt (z 4 kwietnia 2024 r.) ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz