Dokument archiwalny
Pytanie:
Zamówiłam telefonicznie usługę konsultacji i pomocy w pozyskaniu środków z Unii Europejskiej, działając jako przedstawiciel spółki z o.o. Wydałam 185 zł w gotówce przy odbiorze paczki. Poinformowano mnie, że są to formularze, które muszę wypełnić, stąd ten koszt. Okazało się, że odebrałam książkę multimedialną o wnioskach dotyczących dofinansowania, co oznacza, że jest to zupełnie coś innego niż zamówiłam, co więcej, wprowadzono mnie w błąd. Mimo zwrotu paczki wraz z fakturą firma napisała, że nie zwróci mi pieniędzy, ponieważ reprezentuję spółkę z o.o., a nie jestem osobą fizyczną. W jaki sposób mogę domagać się zwrotu pieniędzy? Czy mogę wystąpić jako osoba fizyczna, gdyż za przesyłkę zapłaciłam prywatnymi pieniędzmi? Na stronie internetowej jest więcej poszkodowanych przez tę firmę. Czy są jakieś kroki prawne, które mogę podjąć?
Odpowiedź: Jeżeli działała Pani w imieniu spółki, czyli przedsiębiorcy, nie mogą być stosowane przepisy dotyczące ochrony konsumenta. Moim zdaniem pomiędzy Państwem doszło do zawarcia umowy sprzedaży.
Według mnie w tej sytuacji zastosowanie znajdują przepisy o rękojmi Kodeksu cywilnego. Według art. 556 kc sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne).
Uprawnienia kupującego
W myśl art. 560 § 1 i 2 kc, jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie.
Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej.
Zapamiętaj! Uważam więc, że niezwłocznie Pani spółka powinna złożyć
oświadczenie o odstąpieniu od umowy, zwrócić bezwartościową książkę i zażądać zwrotu ceny.
Jeżeli firma nie zwróci Pani spółce pieniędzy, pozostaje wyłącznie możliwość złożenia powództwa do sądu cywilnego.
O czym powinien pamiętać kupujący?
Proszę pamiętać, że:
- Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w przypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć (art. 563 § 1 kc).
- Jednakże przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w przypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu (art. 563 § 2 kc).
- Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego (art. 563 § 3 kc).
Zapamiętaj! W myśl
art. 564 kc w przypadkach przewidzianych w
art. 563 kc, utrata uprawnień z tytułu
rękojmi za wady fizyczne rzeczy nie następuje mimo niezachowania terminów do zbadania rzeczy przez kupującego i do zawiadomienia sprzedawcy o wadach, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją.
Są to uprawnienia przysługujące Pani spółce, jeżeli okoliczności faktyczne wskazują, że działała Pani w jej imieniu, czyli że była to umowa między przedsiębiorcami. Inne uprawnienia przysługują Pani, jeżeli jest Pani w stanie udowodnić, że działała jako osoba fizyczna (konsument). Jeżeli jest Pani w stanie to wykazać, proszę o dokładne informację o treści rozmów z pracownikami „nieuczciwej spółki” oraz kiedy otrzymała Pani przesyłkę.
Autor: Maciej Szupłat, adwokat
Tekst opublikowany: 16 lipca 2012 r.