Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Postawione pytanie dotyczy odpowiedzialności profesjonalnej instytucji finansowej, specjalizującej się w działalności, której wykonywanie wymaga powierzenia takiej instytucji nie tylko pieniędzy, ale także poufnych danych oraz zaufania. Działalność instytucji (tutaj: banku) może doprowadzić do poważnych strat. Specyfika odpowiedzialności podmiotów świadczących usługi finansowe jest niestety zagadnieniem złożonym. Do tego dochodzi kwestia ubezpieczenia działalności tych podmiotów jak też odpowiedzialności D&O (członków władz spółki).
Analiza zasad odpowiedzialności banku w konkretnej sprawie, a zwłaszcza ocena zasadności dochodzenia roszczeń od tego podmiotu, zależy silnie od stanu faktycznego. W niniejszej sprawie posiadam na tyle niewielką ilość informacji, że trudno o wszechstronną analizę możliwości pociągnięcia banku do odpowiedzialności.
Z przekazanego zarysu stanu faktycznego trudno wywnioskować, aby pracownik banku, nakłaniając do zakupu funduszy akcyjnych, wyszedł poza standardowe reguły kupieckie. Zakładam więc, że prowadząc rozmowę, nie przedstawiał nieprawdziwych informacji na temat zakładanej rentowności przedsięwzięcia, a tym samym nie dopuścił się oszustwa ani nie wprowadził Państwa w błąd. Inwestowanie w taki instrument finansowy jest obarczone poważnym ryzykiem, którego należy być świadomym w momencie podejmowania decyzji o zaangażowaniu własnych środków. Nie oznacza to jednak, że instytucje finansowe nie mają wobec klientów pewnych obowiązków informacyjnych.
W przypadku banków nad prawidłowym wykonywaniem tych obowiązków czuwa Komisja Nadzoru Finansowego. Komisja wydała uchwałę nr 99/09 z 18 marca 2008 r. w sprawie rekomendacji stosowania Kanonu Dobrych Praktyk Rynku Finansowego (http://www.knf.gov.pl/dla_rynku/kanon_praktyk/index.html). Niestety są one na tyle ogólnikowo sformułowane, że zaniedbanie ich stosowania wobec klienta nie może stanowić samodzielnej podstawy odpowiedzialności cywilnoprawnej.
Przepisy ustawy z 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zabraniają stosowania praktyk mogących wprowadzić konsumenta w błąd, w szczególności poprzez:
Praktyką wprowadzającą w błąd może być przy tym również zaniechanie udzielenia przez przedsiębiorcę istotnych informacji konsumentowi. Naruszenie obowiązków rzetelnej i prawdziwej informacji w stosunku do konsumenta może stanowić podstawę odpowiedzialności odszkodowawczej.
Sytuacja konsumenta jest przy tym o tyle lepsza, że ciężar dowodu, iż dana praktyka rynkowa nie stanowi nieuczciwej praktyki wprowadzającej w błąd, spoczywa na banku, któremu zarzucone zostałoby stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej. Niemniej jednak należałoby dokładnie taką praktykę określić i opisać, a ponadto przedstawić dowody na jej istnienie.
4 stycznia 2013 r.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.